Iedere Nederlander heeft één of meerdere abonnementen. Hierbij kan worden gedacht aan een abonnement voor de sportschool, tijdschriften of elektriciteit. In vele gevallen is het voor de consument onduidelijk hoe ze dit abonnement kunnen opzeggen indien zij dit wensen. In dit artikel zullen wij uiteenzetten hoe je een abonnement kunt opzeggen en de voorwaarden waarmee je rekening moet houden.
Algemene voorwaarden
Wanneer je als consument iets koopt, gelden er algemene voorwaarden op deze aankoop. In de voorwaarden staat welke rechten en plichten je hebt. In de algemene voorwaarden staat onder andere vermeld wanneer het abonnement afloopt, of er een opzegtermijn van toepassing is en hoelang deze termijn is.
Bepaalde tijd of onbepaalde tijd
Als consument heb je te maken met abonnementen voor bepaalde tijd en abonnementen voor onbepaalde tijd. Wanneer de consument een abonnement voor bepaalde tijd heeft, bijvoorbeeld één jaar, dan zit je tot het verlopen van de termijn vast aan het abonnement, waarna het abonnement meestal automatisch wordt verlengd. Dit mag een bedrijf doen, maar je zit dan als consument niet meer vast aan het abonnement en je mag op elk moment opzeggen. Wel geldt er vaak een opzegtermijn. Het abonnement wordt dus als het ware omgezet naar een abonnement voor onbepaalde tijd.
Wanneer je het abonnement voor bepaalde tijd eerder wil stopzetten, kan je dit vragen aan het bedrijf. Bedenk je wel dat je hier geen recht op hebt, zodoende is het bedrijf ook niet verplicht hier gehoor aan te geven. Staat het bedrijf eerdere opzegging toe, dan kunnen zij om een opzegvergoeding vragen. Dit bedrag kan even hoog zijn als de abonnementskosten die betaald hadden moeten worden, als het abonnement wel was uitgezeten. In sommige gevallen is het wel mogelijk om eerder op te zeggen zonder te betalen, namelijk wanneer de aanbieder de afgesproken verplichtingen niet nakomt. Wel moet de aanbieder de mogelijkheid krijgen om dit op te lossen binnen een redelijke termijn. Deze termijn moet in de regel minimaal 14 dagen zijn voordat de overeenkomst ontbonden kan worden.
Bij een abonnement voor onbepaalde tijd kan je als consument op elk moment opzeggen. Het abonnement eindigt dan na de opzegtermijn. Deze staat beschreven in de algemene voorwaarden. De wettelijke opzegtermijn is maximaal één maand. Een bedrijf mag hier dan ook geen langere termijn voor instellen. Een abonnement eindigt meestal aan het begin van een kalendermaand. Je moet er dan ook voor zorgen dat je voor het einde van de maand hebt opgezegd, zodat je niet een maand langer vastzit aan het abonnement.
Opzeggen
Zoals bovenstaand is aangegeven, kan niet ieder abonnement direct opgezegd en gestopt worden. Op het moment dat je kan en wil opzeggen, is het van belang om te weten waar en hoe je dit kunt doen. Bedenk je wel dat je volgens de wet op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als waarop je het abonnement hebt afgesloten. Heb je het abonnement online afgesloten, dan moet je het daar dus ook kunnen opzeggen. Vraag na het opzeggen altijd om een schriftelijke bevestiging. Op die manier kan je de opzegging bewijzen.
Heb jij een conflict, onenigheid of een andere juridische vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij denken graag met je mee.