consumentenrecht

Charles Vögele is bankroet, wat nu met de vele tegoed- en cadeaukaarten

Iedereen heeft wel een cadeaubon of tegoedbon in de kast liggen. Vaak vergeet je dat je nog zo’n bon hebt liggen. Het gevolg zal vaak zijn dat de bon naderhand niet meer geldig is. Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig (zou je denken). Maar wat als je een cadeaubon hebt van een bedrijf dat failliet is gegaan en vervolgens een doorstart maakt. Afgelopen vrijdag werd bekend dat Charles Vögele failliet is verklaard. Consumenten zijn daarop massaal naar de winkel gegaan om hun cadeau- en/of tegoedbon in te wisselen. Eenmaal in de winkel krijgen ze te horen dat de bonnen niet meer worden ingenomen. Het advies is om de bonnen tot nadere berichtgeving te bewaren en dat schept bij veel consumenten een hoop verwarring.

Een cadeaubon geeft je geen recht op geld. Een cadeaubon is simpelweg een vordering op de winkel waar de bon gekocht is. Bij een faillissement is de kans dan ook klein dat je het tegoed terug krijgt. Consumenten staan namelijk helemaal achter in de lijn van schuldeisers en dat maakt de kans erg klein dat je nog iets terugkrijgt. Als het bedrijf een doorstart maakt kan het zijn dat deze weer wordt aangenomen, maar dat zijn ze in beginsel niet verplicht. Vaak wordt op het moment dat het bedrijf een doorstart maakt pas duidelijk of je alsnog je cadeau- en/of tegoedbon kan inwisselen. Vandaar dat het altijd verstandig is om de bonnen nog even te bewaren. 

Als er veel onduidelijkheid heerst over de geldigheid van je cadeaubon dan kan je altijd nog contact opnemen met het bedrijf. Bij een faillissement zal de rechter een curator of bewindvoerder hebben benoemd. Deze is aangewezen om het beheer te voeren over de bezittingen van het bedrijf. Wat je kunt doen is contact opnemen met de bewindvoerder of curator die het faillissement afhandelt. Mocht je alsnog niet uitkomen en/of vragen hebben, dan helpen wij je natuurlijk graag verder.