Apple weer op de vingers getikt vanwege omstreden garantieregeling
Een consument die een iPad laat vervangen omdat hij niet meer te repareren valt, heeft recht op een volledig nieuw exemplaar zou je denken. Apple denkt daar dus anders over.
Een vrouw kocht begin 2015 een iPad Air 2 met extra garantie en Apple Care, maar binnen vier maanden vertoonde de tablet kuren. Apple biedt haar dan een gebruikt, 'remanufactured' exemplaar aan (en noemt dat een 'replacement'). Een remanufactured toestel kán gebruikte onderdelen bevatten – maar dat hoeft niet per se het geval te zijn. Het wijkt daarmee in wezen af van een refurbished toestel. Maar de vrouw ging niet akkoord met het aanbod van Apple en stapte naar de Amsterdamse kantonrechter.
Als je een nieuw product koopt, dan moet dit aan de gewekte verwachtingen voldoen. In de rechtspraktijk hebben we het dan over de conformiteitseis of zoals vaak gehoord wettelijke garantie. Al voldoet een product niet aan de eisen die je als consument ervan had mogen verwachten dan dient de verkoper dit gratis te herstellen. Mocht herstel niet haalbaar zijn, dan heb je als consument het recht op vervanging. Je zou dus zeggen: 'iPad stuk, gewoon even een nieuwe halen'. Zo gaat dat tenminste ook bij de Albert Heijn als je pak melk een dag na aankoop bedorven blijkt te zijn. Bij iPads ligt dat kennelijk wat moeilijker. Nu verloor Apple vorig jaar ook al een soortgelijke rechtszaak waarbij ze een refurbished exemplaar als vervanging hadden aangeboden, kennelijk hadden ze nu iets nieuws bedacht.
Volgens de Amsterdamse rechter heeft een klant bij tekortkomingen recht op herstel van het product en als dat niet mogelijk blijkt te zijn, heb je simpelweg recht op een nieuw product. Volgens de rechter moet Apple de vrouw dan ook een volledig nieuwe iPad geven. “Als de eiseres een refurbished of replacement iPad had gekocht, mag Apple deze vervangen met een refurbished of replacement exemplaar”, luidt de beoordeling. “Maar als de consument een nieuwe iPad heeft gekocht, heeft zij recht op een nieuwe iPad.” Kortom: probeert Apple of elke ander willekeurige verkoper je een 'remanufactured' toestel aan te smeren in de garantietermijn, laat ze dan eerst even deze uitspraak zien. Mocht het vooralsnog niet tot een oplossing komen, neem dan gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee.